4 september 2013

Onderwerp

ERIKS maakt overname bekend van Leader Global Technologies in de Verenigde Staten en Slowakije.

ERIKS, een toonaangevende internationale industriële dienstverlener die een hoogwaardig en breed assortiment aan werktuigbouwkundige componenten en daarop aansluitende technische en logistieke diensten levert, waaronder industriële slangen, pakkingen en afsluiters, maakt de overname bekend van de commerciële activiteiten van Leader Global Technologies (Leader). Leader is een toonaangevende fabrikant en leverancier van spiraalgedraaide en metalen pakkingen voor verschillende industriële toepassingen wereldwijd. Leader is gevestigd in Houston, Texas en heeft tevens vestigingen in Baton Rouge, Louisiana en Bytca, Slowakije.

Johan Sleebus, CEO van ERIKS NV, laat over de overname weten: “De acquisitie van Leader verrijkt ERIKS met een sterk merk in een kernactiviteit. De onderneming produceert kwalitatief hoogstaande producten voor gebruik in afzetmarkten die aan de basis staan van ERIKS’ wereldwijde strategie.”

Leader heeft een business model waarmee zij geëngineerde afdichtingsoplossingen levert middels een netwerk van partners. De onderneming zal na de overname doorgaan met de mondiale uitrol van de strategie.

De activiteiten die Leader verricht vanuit haar vestigingen in Houston en Baton Rouge zullen onderdeel worden van ERIKS’ Noord-Amerikaanse activiteiten en de productiefaciliteit in Bytca, Slowakije zal onderdeel uitmaken van ERIKS’ Europese operaties.

ERIKS, opgericht in 1940, is een toonaangevende internationale industriële dienstverlener die een hoogwaardig en breed assortiment aan werktuigbouwkundige componenten en daarop aansluitende technische en logistieke diensten levert. Het huidige productassortiment van ERIKS, inclusief de daarin opgenomen technische en logistieke dienstverlening, is onderverdeeld in vijf kernactiviteiten: stromingstechniek, afdichtingstechniek, lager- en aandrijftechniek, inclusief reparatie en monitoring van elektromechanische componenten en installaties, industriële kunststoffen, en gereedschappen en onderhoudsproducten. ERIKS bestaat uit meer dan 65 groepsmaatschappijen met vestigingen in 27 landen, die ruim 200.000 klanten bedienen. In het jaar 2012 behaalde ERIKS een netto-omzet van € 1,8 miljard (USD 2,3 miljard) met 7.000 medewerkers. ERIKS is volledig eigendom van SHV Holdings N.V., een familiebedrijf met een netto-omzet van € 20,0 miljard (USD 27,0 miljard) in 2012.